Wednesday, April 20, 2011

suatu kisah

bismillah arrahman arrahiim
Assalamualaikum wbt..

Ar-rasul ditarbiyyah oleh Allah melalui kisah2 dan pengalaman nabi2 dan umat2 terdahulu,
mengenai mereka yang bertungkus-lumus mengeluarkan manusia drpd kegelapan jahiliah kepada kecerahan iman kepada Allah.

dan apabila sampainya kepada KITA, sudah terlalu banyak kisah2 nabi2 terdahulu, sahabat2 nabi, para pejuang islam dari dahulu sehingga kini yg KITA dengari, namun sejauh mana kisah2 itu KITA betul2 hadam dan KITA sematkan didada menjadi pedoman dan bekalan muhasabah?

pernah terfikir kenapa para sahabat dahulu begitu hebat setelah menerima islam? jika dibandingkan dengan keadaan KITA yg sudahpun islam ini, setelah hidayah mengetuk pintu hati KITA?
adakah KITA merasa sepertimana yg dirasakan oleh para sahabat?

merasakan betapa busuk dan kotornya lautan jahiliah yg mereka renangi dahulu sehinggakan apabila mereka mendarat di pantai 'iman', mereka bersumpah tidak akan turun ke laut lagi kerana tidak ingin diri ini dicemari noda dan dosa. tetapi bagaimana pula KITA?

masih berseronok barangkali?
berbangga dipanggil daie!
merasakan diri terlalu suci!
mengira bahawa amalannya sudah mencukupi!!!

hari ini aku mendengar sebuah kisah...
seorg sahabat yang cukup liat apabila mula2 ingin ditarbiyyah, namun pada hari ini, setelah hidayah Allah menyapanya sehinggakan dia terjaga, beliau mengambil keputusan untuk mengumumkan SIAPAKAH DIRINYA....
sedangkan ada yg bertahun-tahun didalam tarbiyyah masih lagi takut2 untuk keluar mengumumkan siapa dirinya...

dan hari ini juga aku rasakan aku lebih memahami mesej yg

Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri?" -fussilat (41;33)

Allahu alam...

No comments: